Буквар по медитация (част 8) КЕД (Концентрация в Единство с Духа) – 1.Будност

В днешните дни на чести промени, на човек се случва да не му върви. Именно в такива дни или моменти, умът е най-податлив на негативни влияния.

Може умът ви да бъде нападнат от мисли на съмнение, неверия, несигурност. В тези случаи устоите върху се е градила стабилната психика се разклащат и ви се струва, че нещата, в които досега сте вярвали и устойчивостта и духовните ви ценности ви са под въпрос. Ако при едно подобно състояние на психиката си, се подадете на тези временни настроения, то те може да се удължат и дълго време да пребивавате в тях. Така навлизате в дебрите на мрачните настроения и на депресивните фази на ума.

За да знаете как бързо да излизате от тези положения на психиката ви, а още по-добре би било, ако не се оставяте мислите да ви завличат към подобни адски състояния, е необходимо, винаги да сте будни.

Да сте будни, означава винаги да имате едно постоянно леко, непринудено и незабележимо внимание към ума си.

Ако човек е приспал вниманието си и бъде нападнат от такива депресивни мисли, съмнения, двоумение и неверие, той ще приеме това състояние на ума за нормално и адекватно. И тръгвайки след хрумванията на разцентрования си ум, ще направи огромни, че и понякога непоправими грешки.

Ето така се навлиза в Ада и ако не се съвземе бързо, ще си „осигури“ неизбродими страдания.

Затова е добре, винаги да поддържате будността си, т.е. винаги да наблюдавате ума и енергетиката на тялото си, за да не допускате пожарът на неверието да се развихри във вас и да ви нанесе поражения.

Ще попитате: „Какви поражения може да ми нанесе умът на неверие, двойственост или бунтът срещу Единното Цяло?“

-Може да ви нанесе жестоки и непоправими щети, както в този живот, така и в кармично отношение. Това е причината, поради която съществата са се замърсили и са се отклонили от Истинската си Природа – Духа си.

Когато роптаеш срещу Създателя, ти всъщност негодуваш от Истинското в Себе си и се бориш срещу собствената си Вътрешна Същност.

Когато, макар и само с ума си, се отклоняваш от Пътя на Изначалното, ти в действителност, се отклоняваш от Разумното в теб. Да, в момент на съмнение и неверие, се счита, че Разумното е неразумно и че неверието ще те води срещу несправедливостите в живота. И това е една голяма заблуда, причиняваща страдания и мизерия в съществуването – сегашното и бъдещите.

 Когато до такава степен се възгордяваш, че считаш себе си за по-мъдър, знаещ и с по-добра преценка от Сътворителя на Мирозданието, то това няма как да не те заведе в света на двойствения ум, лутане и загуба на разсъдък.

Всички тези мисли на неверие, двойственост, съмнение, могат да дойдат или отвътре от вашето подсъзнание. Или пък да са провокирани отвън – загуба на работа, на любим човек, на финансово и материално състояние, неудачи в живота и т.н., а също и чрез насочени нехармонични и патогенни енергии..

Ако вие сте сложили на пост в ума си един „воин“ – зоркия воин на будността, тогава вие ще забележите подобни мисли още в зачатието им.

И като забележите такива мисли, веднага можете да ги насочите навътре в Пустотата – чрез КЕД (припомнете си предната лекция), и държейки ги Там, те постепенно ще се хармонизират – ще загубят силата си и ще се превърнат във вяра, единство с Първоизточника и сигурност, т.е. дяволските мисли ще се пречистят и ще се трансформират в божествени.

И ако забележите, че мисли на самосъжаление, неволя и нещастие ви налазват, тогава воинът на будността – вниманието ви трябва да хване тези депресивни мисли и да ги заведе пак там – в Пустотата – в Истинската ви Същност и  когато ги държи там достатъчно време, те ще се превърнат в разбиране, в приятно чувство и доволство и така ще се освободите от коварните помисли на егото.

Или ако наблюдавайки ума си установите, че в него се настанява гневът, тогава пак така – завеждате гневът в Дълбокото ви Себе – Духът ви, и го държите в там в Него – в Пустотата, дотогава, докато умът ви се хармонизира със Себето и се превърне в умиротворение и доброжелателство.

Или ако пазейки ума си от набезите на безнадеждността и отчаянието в живота, видите, че такива мисли обсаждат ума ви, то пак с вниманието си вземете тези мисли и ги заведете в Първоизточника – Пустотата – Пълнотата и ги дръжте със силата на концентрацията в Него, докато забележите, че отчаянието, безнадеждността и чувството за неудачи, започват да избледняват. Така те ще се хармонизират с Първоизточника и ще се превърнат в увереност, непоколебимост, невъзмутимост.

Или ако сте разколебани, объркани, тревожни и шокирани от нещо, пак по същия начин процедирайте. Хванете объркаността, тревогата, шока и ги потопете в Пустотата на Духа. И ще видите как всички те скоро ще се разтворят, ще се разсеят и ще добият благороден смисъл – подреденост, безметежност и разбиране идващи от Вътрешната ви Природа

Надявам се, че разбрахте, защо винаги трябва да имате едно постоянно внимание върху ума и енергетиката на тялото – защото и умът и енергетиката са изложени на перманентното влияние на замърсения ефир.

За енергетиката е същото!

Като наблюдавате тялото си и ако усетите някакво неразположение, или слабост, или напрежение, или някакво друго несъответствие, което е в противовес с доброто здраве, комфортът или доброто разположение на духа, пак процедирайте по същия начин. Със силата на концентрацията си, заведете това неразположение, напрежение, несъответствие, слабост и каквото и да е друго различно състояние, насочете го към Вашата Вътрешна Същност – Духа си и го дръжте там, докато се хармонизира и съгласува с Нея. Така още в самото начало вие ще осуетите намерението на въпросните външни сили да ви навредят. Така ще ги превърнете в полезна за вас енергия или най-малкото ще ги обезвредите.

Причината да имате едно постоянно наблюдение е, за да може да уловите триковете на ума си, или на външните енергийни набези, е, за да направите това още в началото на атаката.

Представете си един пожар, който тепърва се разгаря. Нали е по-лесно, ако го угасите преди да ви е изгорил дома и покъщнината ви? Щом го откриете и угасите още в началото, той няма да може да ви нанесе никакви щети. А ако го оставите да си играе с ума, енергетиката, организма ви, после става и по-трудно овладяването му, а и щетите е възможно да са огромни.

Ето затова ви формулирам първото правило за прилагане на КЕД:

1.Бъди винаги буден и единен с Духа си – чрез КЕД с леко, непринудено, фино внимание, което не изтощава психиката, но същевременно бодърства и е нащрек, умът и енергията на тялото да не бъдат завладени от пристъпите на егото или от външни патогенни енергии.

Това е правило, което тръгналите към духовна практика, трябва да запомнят и да го прилагат в ежедневието си.

Не случайно в една Източна клетва се казва:

„Аз нямам врагове.

Разсеяността е моят враг“  

Та така, приятели, едно от най-важните правила, които са задължителни вървейки по Пътя на Духа е будността. Тя думата и на санскрит и на български е една и съща Буда – т.е. пробуден. И Христос, и всички духовни адепти, и Буда също имат безброй добри поговорки за будността.

Ето една от Дхаммапада на Буда:

“Знаещият, своето “Аз” – което е приятно, нека бдително да охранява себе си. Мъдрецът е трябва да бодърства в поне една от трите стражи.”

Нощта са я делили на три стражи (яма): първата (патама), средната (маджима) и последната (пачима). Тук може да се разбира и като един от трите периода в живота.

Знам, има хора, които четат оттук оттам, но много не са склонни да се впускат в духовна практика.

Но за тези, които вече са тръгнали по Пътя на Духа, това правило би следвало да е закон.

Ако сам прецениш, може да изоставиш четенето на книги, или да прекратиш молитвите и мантрите, но няма как да изоставиш будността, защото будността е важна и тя няма да те изостави.

Ние живеем в бурни, динамични, променливи времена.

Ефирът е сгъстен от замърсявания и ако човек и особено хората, които са се отдали на Духовни практики, не внимават, не са будни и не са в достатъчна готовност да се очистват и да се съхраняват своевременно, те ще бъдат замърсени или атакувани от нехармоничната среда, в която всички живеем. Затова, приятели, не се оставяйте на произвола на събитията, а бъдете будни, за да се очиствате, съхранявате и да запазите здравето и живота си, а също и да съхраните вашите близки.

Утре ще говорим за второто важно правило за използване на КЕД

Следва продължение…

17 thoughts on “Буквар по медитация (част 8) КЕД (Концентрация в Единство с Духа) – 1.Будност”

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.