Примерът с триона

Лесно е да се медитира в благоприятни условия. Седиш си на умерена температура, на тишина и спокойствие, без шумови, обонятелни, вкусови, визуални или телесни дразнители, седнал си на удобна възглавничка и остава само да се справиш с безспирния си ум.

В живота обаче, не всичко стои по този начин. Има моменти, в които на човек му се струва, че целият свят е полудял. И това вероятно има основание.

Трудно е да се медитира, когато някой злослови срещу теб, клевети те или те атакува вербално или физически. Тогава медитиращият има задача с повишена трудност, защото освен, че трябва да се справи с ума си, той следва да внимава и за атаките срещу него.

Всъщност и това не е толкова трудно, но само ако сме се подготвяли съвестно, дисциплинирано, последователно. Добре би било, ако медитиращият не държи и не се стреми непременно да упражнява медитацията си в идеални условия. Да, добре е, когато никой не ни смущава – нито физически, нито психически, нито енергийно, но това е като да си в рая. Нека все пак да не забравяме, че живеем на земята и най-често сред хора, които са се загубили в илюзии, пороци, зависимости, его. Затова този, който е сериозен в заниманията си, знае, че идеалните условия за медитация са лукс, който не винаги е постижим.

Жалко би било, ако медитиращият се остави в лапите на сетивните, психичните и емоционалните дразнители. Достойни за съжаления са тези “йогини”, които могат да практикуват само и единствено при осигурени безупречни условия.

Естествено е, че всеки практикуващ би искал да е в такава благотворна среда, но живота на земята предоставя друго.

Той, животът, често пъти ни предлага обстановка на враждебност, омраза, пренебрежение, словесна и физическа агресия, нарушаване на личното пространство и незачитане, обиди и още каквото се сетите.

Ако човек медитира само в идеална среда, това означава той да не може адекватно да се справя в моментите и ситуациите на вмешателства, престъпване на психическата и физическа свобода и сред други смущения в разгара на живота. Това пък означава, че няма да е във възможност да запазва самообладание, да владее ума си, а и ситуацията вън от него.

С няколко думи, медитацията му ще е като кастрирана. Ще може да стои и да се успокоява в благоприятна среда, но “уменията му” ще са абсолютно безполезни в динамичния и напрегнат съвременен живот. Уж ще може да медитира, ама само на ужким. Това ще прилича на онези “бойни изкуства”, при който “бойците” се преструват, че се бият, падат и се хвърлят помагайки угоднически на партньора си. Фалшива работа.

За съжаление ще попаднете и на такива “дзен” майстори. Те могат с дни да ви преподават теория, но стане ли дума за медитация и овладяване на ума в реална обстановка, бързо сменят темата. Това за тях е плаване в чужди води.

И ако практикуващият не иска да прилича на някои от тези клоуни, които само обясняват надълго и нашироко как се практикува медитация, той трябва да може да медитира винаги и независимо в какви условия ще го постави животът. Затова приятели, искам да ви подтикна да медитирате в условията на бурната и динамична реалност на ежедневието ни.

Разбира се, че ще медитирате и благоприятни условия, но се налага да упражнявате уменията си и в най-неблагоприятната за вас среда. Може да има силен шум, жестоки вибрации, непоносима воня, разни отвличащи вниманието ви светлини… Може да има агресия срещу вас или несправедливи обвинения, или пренебрежение и омраза, или дори физически вмешателства, и още каквито си искате гадости може да се сетите, но ако медитацията ви е сериозна, вие трябва да може да устоявате на всички тези смутители и да останете незасегнати, недокоснати в ума си от тях.

Буда има една будистка сутра, която се казва: “Примерът с триона”, представям ви част от нея:

Монаси, дори ако бандити режат безпощадно вашето тяло част по част с двуръчен трион, този който зароди в съзнанието си омраза спрямо тях, няма да изпълни моето учение. Затова, монаси, вие трябва да тренирате така: ‘Нашият ум ще остане незасегнат, и ние няма да изричаме зли думи; ние ще пребиваваме състрадателни за тяхното благополучие, с ум обзет от любяща доброта, без вътрешна омраза. Ние ще пребиваваме, обхващайки този човек с ум пропит с любяща доброта и започвайки с него, ние ще пребиваваме обхващайки целият обкръжаващ ни свят с ум пропит с любяща доброта, обилни, възвишени, неизмерими, без враждебност и без недоброжелание.’ Така трябва да тренирате себе си, монаси.

Монаси, ако пазите този съвет за примера с триона постоянно в ума си, виждате ли някакъв поток на речта, незначителен или груб, който да не можете да издържите?” – Не, Благородни. Затова, монаси, трябва да пазите този съвет за примера с триона постоянно в ума си. Това ще доведе до вашето благополучие и щастие за дълго време.

Това е което Благословеният каза. Монасите били доволни и се насладиха на думите на Благословения.”

Буда – Какачупама сутта Маджима Никая

Ето, така трябва да се упражнява медитацията – във всякакви условия, при всякакви несгоди, тормоз, вмешателства на външния свят медитиращият трябва да може да остане с не повлиян, незасегнат, невъзмутим ум.

Това се постига чрез медитация, но не само в идеални условия, а винаги и навсякъде, където стане необходимо, за да можете да съхранявате и да задълбочавате душевния си мир.

Пожелавам ви плодотворна медитативна практика!

1 thought on “Примерът с триона”

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.